La Panera dels Tresors

La panera dels tresors ha estat, per mi i pel meu fill gran, una de les millors coses que ens han pogut passar. Ell ha estat hores i hores trobant materials, olors, colors, textures i sabors que les joguines convencionals mai li haguessin pogut oferir. Jo he gaudit veient com el meu fill descobria usos inimaginables d’objectes quotidians per a nosaltres, he gaudit veient com la seva mirada neta de prejudicis el porta a innovar, he compartit amb ell l’alegria d’aquests descobriments i he retrobat la meva capacitat de deixar-me sorprendre pel meu entorn…

Aquesta proposta d’experimentació està basada en aquest llibre:
El joc de la descoberta (1994) Tere Majem y Pepa Òdena. Colección Temas de Infancia núm. 22. AM Rosa Sensat. Barcelona.
S’hi explica com funciona, quin propòsit té i quins beneficis porta practicar-lo. La veritat és que convenç. També proposa l’evolució que es pot donar a la “panera dels tresors” quan el nen ja camina: el que anomenen “el joc heurístic”, amb el que els nens aprenen a recollir i classificar joguines sense fer escarafalls!

Una vegada em vaig llegir aquest llibre, el meu cervell no va parar de donar voltes i vaig començar a recopilar materials per incloure a la panera. Sembla mentida tot el que es pot trobar als antics “Tot a 100”. Això sí, és importantíssim no deixar mai sol el nen davant aquests objectes perquè no han passat cap control de seguretat. Jo ho considerava un joc a part de la resta de joguines: ho guardava tot en una bossa i només sortia quan podia estar a terra amb ell.

En aquest enllaç de la Viquipèdia, hi trobareu un molt bon resum de com organitzar-ho. Inclou un vídeo i una llista exhaustiva de materials per incloure-hi:
http://ca.wikipedia.org/wiki/Panera_dels_tresors

També us deixo una foto de totes les coses que hi vaig posar a la panera del meu fill gran. Com que hi va acabar havent molts objectes, cada dia en treia de diferents tamanys, pesos, colors, textures, materials, perquè els pogués explorar i combinar com volgués.

El material que hi vaig posar és el següent:  rul.los amb velcro, batedora de metall, tub de cartró, pilota de tennis, colador de plàstic, cartereta de pell amb cremallera, con de plàstic de fil per a cosir a màquina, petxina, llima, colador, guant de treure pols, pedra tosca, pinça d’estendre roba, taps de detergents, cistelletes de vímet de colors, premsa d’empanades, coco, porta llapissos de metall, esponja natural, raspallet de fusta i cri, collaret de boles de fusta de colors, brotxa d’afaitar, escorça, pilota de suro, fregall salvaungles, raspall plegable, capsa de cartró, esponja sintètica, cargol i femella, bosseta de gassa, tap de suro, raspall de dents plegable, ou de sargir, bosseta de ras, flamera de metall, capseta de fusta, joguina de gos, llibreta sense espiral, estri per a massatge, cartereta de vellut, pinya, tap de vidre, glaçonera de silicona…

Més endavant, la panera va créixer tant i tant que en vaig començar a fer “seccions” en altres bosses: la panera dels “sorolls”, la panera dels “taps de colors”, la panera de les “capses”, la panera dels “taps de llauna”, la panera de les “pilotes”, etc… i així he pogut anar proposant activitats interessants al meu fill gran que ara, a dos anys, encara es torna boig amb la panera dels sorolls.

Avui, el meu fill petit acaba de complir cinc mesos i els Reis ja li han portat materials per explorar que formaran part d’aquesta panera. Quan s’assegui, li presentaré la panera completa. Em moro de ganes de repetir l’experiència!

[Actualitzat el 27 .03. 2012]

He volgut actualitzar el post per deixar testimoni dels meus nens amb la Panera.

Les dues primeres fotos corresponen al meu gran, abans de l’any, i aquestes dues  d’aquí sota, del meu petitó, la primera, amb cinc-sis mesets i la segona, amb 7 acabats de fer. Al final de tot, hi poso una foto dels dos germanets compartint experiència…

10 comentaris (+add yours?)

  1. Anna Gasull i pUig
    febr. 28, 2012 @ 21:55:27

    És fantàstic, Eli! D’on coi treus el temps? Crec que et copiaré algunes coses! Me’n vaig a preparar un examen!

    Respon

  2. Trackback: La Panera de les Capses « manetesicosetes
  3. Trackback: Pilotes, tubs i capses « manetesicosetes
  4. Trackback: Primer aniversari de “Manetesicosetes” « manetesicosetes
  5. Trackback: Remullem la panera dels tresors | manetesicosetes
  6. Cristina
    ag. 09, 2013 @ 22:40:57

    Molt xulo! Però tinc una pregunta per fer-te: no s’ennuegaven amb res o tots els objectes que hi poses tens cura que siguin super segurs? Gràcies!

    Respon

    • elisabetsalie
      ag. 10, 2013 @ 15:29:23

      Els objectes que hi vaig posar són força controlats, però sí que se’n pot desprendre alguna part si ho roseguen repetides vegades. Com explico, la Panera és un joc per fer davant un adult. Jo m’asseia a terra amb els nens i observava el seu joc (i gaudia dels seus descobriments i progressos), però si havia de marxar un moment on fos, o m’enduia el/s nen/s o recollia els objectes. La tenia guardada en un lloc incaccessible per ells i només la treia quan jo hi podia ser.
      Si ho proves, ja veuràs que no te’n penediràs!

      Respon

  7. Trackback: Joc de miralls | manetesicosetes
  8. Trackback: Pots nevats | manetesicosetes

Deixa un comentari