Paper per a Scratch DIY: El rasca-rasca de colors!

paper per scratch 01Les vacances de Nadal passades vàrem fer una barreja de pintura i la vàrem escampar per damunt una safata daurada de pastisseria perquè una vegada estigués seca, poguéssim rascar amb una moneda i obtenir un dibuix contrastat en negre i daurat. Tal i com ho vàrem anunciar al febrer, quan vàrem publicar l’entrada Rasca-rasca amb les instruccions (enllaçada a la part de sota), ens va agradar tant l’experiència que volíem provar-ho sobre paper de colors. Doncs aquest any hem fet les postals de Nadal sobre paper de colors que hem fabricat nosaltres mateixos i la veritat és que queden molt vistoses i originals.

paper per scratch 02El primer que cal fer és omplir un paper amb taques de cera grassa de colors ben vius i ben saturades de color, de manera que la cera formi una capa ben gruixudeta de pigment. Un color al costat de l’altre, tocant-se i superposant-se a trossos, i gaudint dels colors nous que ribetegen les primeres taques en entrar en contacte amb les altres… Que bonic va ser descobrir que les ceres són tant fàcils de barrejar! El gran s’ho va passar pipa preparant els papers però al petit li va caldre ajuda per pintar amb prou intensitat de color. Malgrat tot, al final de la tarda, vàrem tenir uns quants fulls de bloc de dibuix pintats amb colors ben vibrants i a punt per al següent pas de la preparació.

paper per scratch 03A continuació, vaig tornar a preparar la pasta que vàrem utilitzar l’any passat barrejant les dues mesures de pintura acrílica amb una mesura de rentavaixelles concentrat i la vaig aplicar en capes fines amb un rodet. Per tapar la major part dels colors del paper em varen caldre unes 4-5 capes sense gairebé assecat intermig. Anava fent i quan em va semblar suficient, hi vaig espolvorejar purpurina per sobre per tal que quedés adherida a la pintura i les targetes oferissin un aspecte més nadalenc.

paper per scratch 04L’endemà, una vegada seques, les vaig tallar a trossos més petits, del tamany d’una targeta i vaig oferir als nens uns punxons per rascar i unes estrelletes daurades per complementar els seus dibuixos.

A totes les targetes hi ha una part “dibuixada” pel petit: amb algun espiral, cercle i intent d’estrella-asterisc; una del gran amb algun cargol Turbo, tions, arbres de Nadal, estels de Reis, cotxes teledirigits i altres especímens i el resumit missatge “Feliç 2015” que vàrem consensuar que el gran escriuria a totes les targes. Jo complementava amb algun dibuixet que em demanaven els nens: els tres reis, algun cotxe, etc. I al final, el petit hi enganxava algun gomet en forma d’estrelleta.

paper per scratch 05Ens ho vàrem passar molt bé gratant, i jo vaig reservar una tarja per felicitar les festes des del blog, que és la que vaig publicar el passat dia 24 de desembre. No cal dir que ara que els meus ja són més prudents i entenen i solen respectar millor les consignes inicials de cada activitat, sovint em puc permetre el luxe de participar jo també a les experiències i m’encanta!

paper per scratch 06Com que les postals eren molt fràgils i fàcils de rascar-se per accident, es podrien fer malbé els dibuixos, de manera que vaig acabar decidint plastificar-les per protegir-les. Ara no taquen ni corren perill i han quedat prou vistoses, atraients i originals. I amb la purpurina, ben adients per aquestes festes. Us agraden?

paper per scratch 07Enllaços relacionats amb gratar:

  • Rasca-rasca! de Manetesicosetes, on explico amb més detall com fabricar la pintura per a rascar.
  • Dibuixar sobre sabó tintat i perfumat de Manetesicosetes, on explico com dibuixar rascant sobre una safata de sabó perfumat de glicerina també feta a casa.
  • Pedres gratades de Happystoneproject, la darrera innovació feta sobre #pedrafeliç per part de l’Angaleta del blog Encenent la imaginació.

 

 

4 comentaris (+add yours?)

  1. angaleta
    des. 30, 2014 @ 22:10:54

    Aaaah, quin gustasso! Recordo la primera vegada que, essent una nena, vaig començar a gratar i vaig descobrir l’acolorida màgia que dormia sota el color negre.
    Em va agradar tant, que encara en guardo el record… imagina’t! M’agrada molt la vostra proposta i, sincerament, a mesura que anava avançant en la lectura, cada vegada tenia més ganes de posar-me a gratar!
    Mil gràcies per enllaçar les nostres pedres gratades, són tot un experiment!
    Petons a grapats i feliç, felicíssim 2015!

    Respon

    • elisabetsalie
      gen. 08, 2015 @ 23:17:38

      Jo també ho havia fet de petita, cobrint-ho tot amb cera negra i recordo que em va sorprendre molt. Fa un parell d’anyets li vaig voler proposar al meu gran i va ser un fracàs, però aquesta vegada ha estat tot un èxit! Molts petons i molt feliç 2015 a vosaltres també!

      Respon

  2. Mamas con Arte
    gen. 08, 2015 @ 14:24:38

    Aquesta recepta de barrejar pintura acrílica amb rentavaixelles ens ha encantat!!! No la coneixíem. El que sí fèiem servir era tinta xina o pintar per sobre del dibuix amb ceres negres i, posteriorment, rascar!!!! Molt bona idea!

    Respon

    • elisabetsalie
      gen. 08, 2015 @ 23:07:14

      El rentavaixelles hi dóna més cos i untuositat i darrerament estic descobrint que serveix per més coses de les que em pensava… Amb tinta xina també pot oferir uns resultats interessants: ho provarem! Una abraçada

      Respon

Deixa un comentari