Construint l’espai exterior- part II

construir maqueta espai exterior 10Una vegada acabades les fases primera i segona de la nostra maqueta i deixades assecar (veure la primera part de l’entrada AQUÍ), vàrem anar a per la tercera fase, que consisteix en acabar la superfície llunar. Com que aquesta està recoberta per una capa de cola blanca diluïda i obté un aspecte setinat, només li calia una mica de brillantor que li vaig donar amb un xic de pintura en esprai de color blanc, de les que es fan servir per a fer graffitis, així a més, difuminava algunes les petites zones on el paper de wc s’havia estripat mostrant el cartró de sota. No vaig ser gaire precisa en aquesta operació perquè la superfície de la lluna té diversos tons de blanc i gris, i aquesta va ser una manera d’aconseguir-los. A més, com que des de la terra, la lluna es veu brillant, els nens varen insistir a posar-hi purpurina, un xic massa per al meu gust, però és que estaven tan apassionats que no els vaig voler frenar. Mentre s’assecava, vaig anar fregant amb un drap, sense que em veiessin, algunes zones massa platejades…

construir maqueta espai exterior 11

construir maqueta espai exterior 12

La quarta fase del projecte consisteix en crear el firmament. Per a fer-ho, vaig folrar amb cartolina negra la cara interior de la capsa i vaig proporcionar als meus prínceps un xic de pintura blanca i bastonets de les orelles com a pinzell i els vaig ensenyar a pintar petits puntets que simulen les estrelles. La diferent pressió dels dos nens a l’hora de pintar, així com la quantitat de puntets que feien amb cada bastonet abans de tornar a sucar-lo a la pintura, fa que les estrelles sembli que brillen a diferent intensitat per la diferent distància. Fins i tot, el gran ha insistit a pintar-hi un cometa. Quan aquesta part va assecar-se, hi varen afegir uns quants gomets en forma d’estrelles platejades per simular els estels que estan a més curta distància.

construir maqueta espai exterior 13

Pel que fa als planetes, la meva primera idea era utilitzar imatges de la xarxa impreses i clavades, però l’atzar va fer que trobés un conjunt de boles per penjar amb els colors dels planetes i els vaig utilitzar. Donen profunditat al firmament a part que, com que són mòbils perquè els he penjat de dos en dos, donen més joc, ja que els poden estirar i fer que les naus hi passin al voltant. Els nens no sabien que els teníem, de manera que va ser una gran sorpresa per a ells.

I amb aquestes quatre etapes, ja tenim la nostra maqueta-escenari de joc acabada. Potser hem tardat un parell de setmanes en fer-la, ja que hem fet pauses constructives. Ha estat molt interessant veure com els petits participaven en la seva elaboració. “Avui farem l’espai, mama?” em deia sovint el gran, i jo li contestava que sí o que no, depenent de com teníem previst el dia. “Appai, appai”, deia el petit, mentre afegia “Bu, Bu”, agafant el seu ninot d’en Buzzlightyear… No es pot dir que aquesta activitat no hagi estat ben rebuda pels petits…

construir maqueta espai exterior 14

El dia que, en llevar-se de la migdiada, es varen trobar amb l’espai muntat al menjador, les naus a la superfície de la lluna i els planetes penjant es varen emocionar i varen estar una bona estona jugant-hi. I molts dies consecutius. I el pare i jo a vegades ens hi afegim …

Sovint per desencadenar el joc els proposem “missions”. A poc a poc la imaginació ha anat conquerint l’escenari i entre encàrrec i encàrrec estel.lar, apareix algun cranc de goma de la banyera com a alienígena que busca amics, alguna bitlla o biberó de l’esmorzar que es reutilitza com a coet, o acabem tots quatre fent curses de coets pel menjador. El joc no sempre està centralitzat a la maqueta, sino que funciona com a punt de partida que s’expandeix per tota la sala, i tant se val si el que fem és real o possible o no, el que compta per a nosaltres és que els hem facilitat jugar, imaginar i crear. I que a mes, ho hem construït nosaltres, retallant, enganxant, posant cel·lo, pintant, tirant purpurina, i prenent paciència mentre esperem que s’assequi… Tot un projecte del que n’estem orgullosos.

construir maqueta espai exterior 15

———-AQUEST DILLUNS ACABA EL TERMINI PER VOTAR AQUEST BLOG, SI ENCARA NO HO HEU FET, SI US PLAU, ARA ÉS EL MOMENT. SÓN NOMÉS 5 MINUTS, DE VERITAT——————Aquest blog es presenta als premis Stic.cat 2013.  Ens agradaria moltíssim poder passar a la final i per això ens cal el vostre vot. Si ens voleu votar podeu seguir les indicacions que apareixen sota el logotip dels Premis a la barra lateral del blog si ens llegiu des del blog mateix; al final de l’entrada si seguiu l’enllaç del facebook ; o al final de les darreres entrades si ho feu directament des del mòbil. En qualsevol cas, us agraïm moltíssim que ens ajudeu a ser sel.leccionats.———- 

10 comentaris (+add yours?)

  1. Trackback: Construint l’espai exterior- part I | manetesicosetes
  2. hiolambda
    ag. 30, 2013 @ 08:25:19

    Noia! M’ho he estat llegint tot i tot encara que no t’hagi deixat cap comentari. L’altre dia li explicava al gran la teva entrada dels coets amb vinagre i bicarbonat i ho vol provar. Cada dia em pregunta i vol seure per a llegir-ho junts, però no hem trobat el moment. Està capficat en fer un coet (suposo que el Súper 3 també hi té a veure). Però jo m’he enamorat de l’espai que us heu manegat. El tema espai exterior encara no és massa present a les nostres vides. No hem aconseguit passar dels cavallers i els cotxes de carreres…

    Respon

    • elisabetsalie
      set. 03, 2013 @ 13:55:32

      Hiolambda, jo també t’he estat llegint, tot i que hem tingut una segona quinzena d’agost complicada i amb prou feines ens hem pogut acostar a un ordinador… Ja ens explicaràs com us ha anat això dels coets efervescents quan ho feu. Gràcies per les lloances al nostre espai exterior: ens ho hem passat bé fant-ho i encara ens donarà moltes hores de joc. Segur que aviat te’n demanaran un! Una abraçada.

      Respon

  3. inski
    ag. 30, 2013 @ 16:49:27

    Uau!!!! Us ha quedat xulísim!!!

    Respon

  4. angaleta
    set. 01, 2013 @ 16:41:58

    No només és que l’aspecte sigui fantàstic (que ho és) sinó que en el procés us hi heu involucrat tots… i en el joc també.

    Respon

    • elisabetsalie
      set. 03, 2013 @ 14:00:41

      Gràcies, Angaleta, ens encanta fer projectes en grup i si el temps ens ho ermet, fer estones de joc en familia que sabem com comencen però mai com acaben… Quasi, quasi, val tot! Petons

      Respon

  5. Magda
    set. 01, 2013 @ 22:49:13

    Uauuuuuuuuu m’encanta aquest espai , una veritable xulada !!!!!!!
    I del procés que vols que et digui, genial, segur que els hi ha encantat fer-lo ja que aquests temes els apassionen.
    Molts petons familia i endavant amb aquests projectes tant fantàstics que realitzeu !!!!!

    Respon

  6. Trackback: Hospital d’animals | manetesicosetes

Deixa un comentari