Pintant sobre paper reactiu: canvia de color!

pintant sobre paper reactiu DIY canvia de color 02Fabricar un paper reactiu XXL, totalment DIY i dibuixar-hi a sobre amb substàncies fàcils de trobar a casa per tal que apareguin colors insospitats és una experiència màgica i interessant…

El dia que vàrem pintar amb col lombarda vaig voler guardar un xic de líquid d’haver-la bullit en una ampolla a la nevera. No tenia clar què en faria fer però sabia que conté antocianina, que es pot fer servir com a indicador del pH en solucions aquoses.

Jo tenia ganes d’ensenyar als nens els màgics canvis de colors del líquid, però vaig pensar que ells ja estan acostumats a utilitzar colorants i que no entenen de química, de manera que veure com diversos líquids canvien de colors no els impressionaria gaire, així que calia canviar el mètode per a sorprendre’ls.

pintant sobre paper reactiu DIY canvia de color 03Després d’unes setmanes amb l’ampolla a la nevera, vaig decidir que fabricaria paper reactiu tamany XXL i que hi pintariem a sobre  amb substàncies diverses per veure com canviaven els colors. Segur que la idea d’un “paper màgic” els encurosia més i els convidava a crear per explorar-lo, molt millor que observar passivament el que passa en abocar líquids per a tenyir-lo.

I així ho vaig fer. Vaig agafar uns Din A3, un pot amb el liquid d’haver bullit la lombarda i un pinzell gruixut i vaig anar empapant els papers amb passades horitzontals de l’aigua de lombarda. Després de deixar assecar-lo al sol, hi vaig fer més capes, tan uniformes com vaig poder i una vegada sec, ja teníem el nostre paper reactiu DIY!

pintant sobre paper reactiu DIY canvia de color 05Les substàncies que vaig utilitzar per pintar, varen ser de les que tenim per casa: llet, aigua amb sals de fruita, aigua amb sabó, coca-cola, suc de llimona, suc de ceba, vinagre, suc de pinya… Les vaig posar en uns potets petits i els vaig donar pinzellets fins.

De seguida es varen posar a pintar, sucant un pinzell a cada pot i procurant no barrejar els pinzells amb diverses substàncies i els va agradar veure com el paper anava modificant el color a mesura que hi anaven pintant al damunt. Els colors  apareixen amb més potència en quan el paper queda ben sec…

Els nens es varen divertir una bona estona i varen gaudir de l’experiència de manera pausada i tranquil.la, comentant les alteracions dels colors entre ells. Per ells, va ser una experiència màgica. Les explicacions científiques vindran més endavant, ara com ara, vull que s’ho passin bé i que creïn lliurement.

pintant sobre paper reactiu DIY canvia de color 04He de confessar que malgrat ells s’ho passessin be, jo tinc una espineta clavada: penso sincerament que l’aigua de lombarda devia perdre propietats les setmanes que la vaig tenir a la nevera o es devia deteriorar d’alguna manera, ja que el color amb què va quedat tenyit el paper no era el que m’esperava i tampoc la capacitat de reacció amb les substàncies diverses. Ho tornaré a provar i actualitzaré l’entrada tan bon punt sigui possible.

 Abril 2014: 4 anys i 4 mesos / 2 anys i 8 mesos

pintant sobre paper reactiu DIY canvia de color 01[EXTRACTO PARA TRADUCTOR/ SUMMARY FOR TRANSLATOR]

Hemos fabricado papel reactivo XXL para pintar sobre él con leche, vinagre, jugo de limón, jugo de cebolla, agua con sales de fruta, agua con jabón, zumo de piña y coca-cola. Para fabricarlo, hemos tomado el agua de haber hervido una col lombarda y hemos pintado varias capas sobre hojas Din A3 y dejado secar. El resultado es un papel mágico que transforma el color de las sustancias con que lo pintas!

8 comentaris (+add yours?)

  1. angaleta
    jul 22, 2014 @ 15:14:37

    Uau, quina passada! És una idea brillant i fascinant. Em moro de ganes de provar i experimentar amb aquest paper reactiu tan i tan xulo (ja saps que sóc com una nena gran i que m’ho passo igual de bé que els nens).
    Molt interessant!
    Petons reactius!

    Respon

    • elisabetsalie
      jul 25, 2014 @ 17:51:18

      Hahahaha, em penso que en som unes quantes de “nenes grans”! De fet, darrerament que el petit ja no em necessita tant, em poso un paper per a mi per a jugar… Petons i gràcies per compartir!🙂

      Respon

  2. camino
    jul 23, 2014 @ 03:33:40

    Noia, quina bona idea !! la teva ment no para , eh? ja ens explicaràs lo de la col i llavors ho durem a terme !
    Això sí, no se que en faré de la col després, que no ens agrada gaire …..

    Petonets!!

    Respon

    • elisabetsalie
      jul 25, 2014 @ 17:58:34

      Hahaha, a nosaltres ens va passar igual: per pintar, molt bé, però al plat la cosa canvia… Sort que a mi les verdures m’encanten i no tinc manies amb els colors! Petons

      Respon

  3. Meritxell
    jul 24, 2014 @ 12:01:05

    Ostres !! Jo vaig comprar les tires “reactives”, però això de fer-lo un mateix a casa segur que és molt millor i més divertit !!!

    Encara no hem provat els “canvis de ph” amb el paper tornasol, però tens tota la raó en què els canvis de “colors” ja els tenen molt vistos, però en paper ….. una gran experiència i un gran descobriment !!

    Ens apuntem la “recepta” !

    Petonets àcid-base🙂

    Respon

  4. Trackback: Pintant sobre nata líquida | manetesicosetes

Deixa un comentari

