Una rosa de ganxet per a principiants

una rosa de ganxet 01La meva mare em va ensenyar a fer uns quants punts bàsics de ganxet quan era petita. Ella és bastant autodidacta i ha après per intuïció a fer ganxet, malla, punta al coixí, cosir a màquina, i mil coses més, i com que té traça, li queda tot molt bé. També és una persona imaginativa i que constantment pensa què pot fer per sorprendre als néts i els prepara petits detalls o sorpreses amb materials reciclats, com una capsa amb forats on hi han de passar pilotes, un peix que sura dins una bossa de plàstic que es veu com una peixera a través d’una finestreta de cartró, etc. Generalment amb materials reciclats, molt abans que el DIY es posés de moda. I abans de preparar coses pels néts, en preparava per les tres filles que té. Ha construït bancs, penjadors, paraigüers, pissarres, i amb imaginació, s’ha adaptat i ens ha ensenyat a adaptar-nos a constants canvis de domicili. Un llegat que sens dubte, ha fructificat dins nostre, si més no, dins meu perquè ara, sense adonar-me’n, sembla que continuï les seves passes buscant com reciclar materials i imaginant en què es poden convertir. Des d’aquí, una disculpa per les vegades que ens havíem rigut de la seva “inventiva” i del resultat poc professional d’algunes creacions seves. Només atrevint-nos a provar sabrem fins on podem arribar!

Doncs bé, al que anava, em va ensenyar a fer uns quants punts bàsics de ganxet però no en conec ni el nom ni la tècnica correcta ni a llegir ni a escriure gràfics per explicar el que he fet, de manera que ho explicaré pas a pas a la meva manera, espero que quedi prou clar. Jo també funciono per intuïció… I fa un parell de primaveres, quan els xinos es varen començar a omplir de fils de colors vaig tenir ganes de fer-me una rosa vermella per lluir al pit durant la Diada de Sant Jordi. Vaig comprar-hi fil vermell-granat finet i un ganxet amb què fos fàcil fer punts amb aquest fil i vaig idear aquesta rosa que veieu. El procediment que vaig seguir és aquest:

  • una rosa de ganxet 02La primera passada va ser una tira d’aproximadament uns 25 cm de punts de cadeneta;
  • La segona, va ser feta amb punt mig-alt per donar consistència a la cadeneta i a la futura base de la flor (agafant un fil, posant el ganxet i estirant el fil del darrera, tornant a gafar fil i passant-ho tot);
  • La tercera, va consistir en anar fent punts de cadeneta i anar-los unint a la base amb punts baixos (posar el ganxet, estirar el fil al davant, agafar fil i tancar) cada uns quants punts de base i formant arcs que, al començament són petits per simular les fulles petites i centrals de la rosa, al mig són més grans per simular els pètals mitjans, i al final, els més grossos que formaran les fulles més obertes de la rosa;
  • La quarta, va ser feta resseguint els arcs fets de cadeneta amb una gradació de punts de la següent manera: punt baix, punt mig-alt, tants punts alts com calgui per omplir la longitud del pètal, punt mig-alt, punt baix. Pels punts alts del centre s’ha d’agafar fil, posar el ganxet i estirar el fil del darrera, tornar a agafar el fil i tancar-ne dos, tornar a agafar i tancar la resta.
  • La cinquena, va ser totalment regular amb punt mig-alt perquè els pètals agafin alçada.
  • La darrera passada, la vaig fer a punt de cranc per tal que quedin aquestes petites crestetes com a final de passada. El punt de cranc es fa posant el ganxet al darrera d’on tens la cadeneta, agafant fil del darrera, tornant a agafar fil del davant i tancar-los tots.
  • Per acabar, vaig cargolar la rosa començant pel centre amb els pètals petits i els anava subjectant per la base amb unes puntades del mateix fil amb què està feta la rosa, procurant obrir cada vegada més la base per tal que la rosa no agafi alçada sino amplada.

Tot plegat, una manualitat bastant fàcil i ràpida de fer. Com sempre, costa més pensar com fer les coses que dur-les a terme. Malauradament, no la vaig poder acabar pel Sant Jordi de fa dos anys, perquè haver d’esbrinar com l’havia de fer em va portar més temps del que creia, però la vaig estrenar l’any següent. Ha quedat bonica, no? Com a mínim, jo me’n sento orgullosa d’haver-la fet!

Entrades d’altres blogs amb flors de ganxet:

Anuncis

8 comentaris (+add yours?)

  1. Mari Hdez
    juny 07, 2014 @ 11:52:33

    Quina monada!!! I sembla fàcil… 😉 Ara mateix m’hi poso!!!!
    Moltes gràcies per la idea!

    Resposta

  2. Meritxell
    juny 09, 2014 @ 15:52:26

    Doncs sí que t’ha quedat maca, maca !!!! Això del ganxet és quelcom que també ens crida l’atenció a casa …. així que quan ens hi posem, ja tenim un “patró” 🙂

    Moltíssimes gràcies !
    Petonets.

    Resposta

  3. hiolambda
    juny 10, 2014 @ 13:13:19

    Buf! Això del ganxet… Ma mare ho va intentar, d’ensenyar-me, però no entenia res de res… a tu t’ha quedat genial hehe

    Resposta

  4. angaleta
    juny 11, 2014 @ 22:46:42

    Ooooh! M’encanta! Tot i que les meves urpes no se’n surten amb la delicadesa del ganxet. La meva tieta és una experta i fa unes filigranes… com tu!
    D’altra banda, que bonic tot això que expliques de la teva mare i, creu-me, és del tot cert que aquesta passió per fer i reutilitzar va germinar en tu i ara, ha esclatat d’una manera meravellosa! Com ho fan les roses… tant és que siguin de ganxet!
    Felicitats, ets afortunada… i no ho dic (només) per la destresa amb el fil i l’agulla!
    Una abraçada!

    Resposta

Deixa un comentari

