Gomets a terra

gomets a terra 03

Estem tan acostumats a fer servir les coses com ens han dit que s’ha de fer, que costa molt sortir de les pautes establertes. És per això que m’obligo a mi mateixa a provar camins nous per proposar jocs als meus fills. I a vegades, estirant el fil de la primera idea, apareix una proposta interessant com aquesta que avui us explico. Fàcil i divertida.

gomets a terra 02

Un dia d’aquest estiu en què la pluja impedia qualsevol activitat exterior per tercer dia consecutiu, vaig pensar a fer una proposta de moviment als nens, ja que si no, em feia por que acabessin enfilant-se per les parets… Els vaig proposar que enganxessin gomets al terra del passadís enlloc de fer-ho en un paper acotat com és habitual.
La idea els va atrapar de seguida, però tan bon punt varen començar, em vaig adonar que si espaiaven els gomets sense pretendre fer cap dibuix, podríem convertir el passadís en un joc gegant per practicar colors i formes i calmar les seves ànsies de moviment. Com una mena d'”Enredos” o “Twister” amb el que els nens haguéssin de fer grans salts i passes gegants mantinguent l’equilibri per anar a trepitjar el gomet amb la forma o el color que els demanava.

Vaig explicar al gran que havia d’enganxar els gomets ben separats els uns dels altres i fer el recorregut del passadís escampant els gomets per tipus, és a dir, primer un trajecte amb blaus, després un amb verds, després un amb vermells i per últim un amb grocs, intercal.lant les formes dels gomets de cada color. I se’n va sortir força bé.

gomets a terra 04

Aleshores, el joc va començar. Em vaig asseure a una punta del passadís i els vaig dir que es quedessin a l’altra punta fins que els digués què havien de fer.

“Ara, veniu cap a mi, trepitjant només els gomets triangles”- els vaig dir. I el gran, separant les cames tant com podia per arribar d’un gomet triangle a un altre, ajudant-se amb els braços per mantenir l’equilibri o recolzant-se a la paret, ho feia prou bé. El petit, tot darrera del germà, imitava els seus moviments sense tenir clar què passava: feia molt de riure…
“Ara, fent salts de gomet blau a gomet blau!” I així ho va fer entre rialles. Es notava que la proposta responia a la seva necessitat de moviment… “Ara, fent salts amb els peus junts”…

El petit, el tema dels colors el portava millor que el de les formes, i en va fer algunes de seguides, però la distància entre gomets feia que hagués de caminar entre ells per anar d’un a l’altre, i aviat es va cansar. El que es va dedicar a fer va ser a córrer darrera el germà, a imitar-lo amb els moviments de braços i a venir a abraçar-me cada vegada que arribava al meu costat del passadís. El gran aviat va reclamar també les seves abraçades al final de cada ruta i el joc es va convertir en corredisses enriolades amunt i avall del passadís  i amb abraçades finals.

gomets a terra 01Després de mitja hora ben bona de creuar i recreuar el passadís, els nens estaven esgotats de córrer i riure, de manera que varen anar a buscar repòs a la sala de jocs. Havíem practicat, sense adonar-nos-en, colors, formes, comprensió oral, exercici físic, equilibri, rialles i abraçades. Missió més que acomplerta!

Com que si es frega el terra amb cura, els gomets no es desenganxen fàcilment, s’hi varen estar ben bé uns deu dies, convidant-nos a jugar força vegades que passàvem per allà. No es pot negar que va ser una bona idea per cansar als nens quan el temps impedeix sortir! Segur que aquesta tardor i aquest hivern, ho tornarem a repetir.

12 comentaris (+add yours?)

  1. Bet
    nov 09, 2013 @ 11:57:18

    I ja has provat si es desenganxen??? Jo fa un temps vaig enganxar-ne de bons al vidre i els vaig haver de treure rascant… jaja…

    Respon

    • elisabetsalie
      nov 11, 2013 @ 07:30:21

      Sí, no he tingut problema… Els nostres estan comprats a Abacus, suposo que també són bons i a la tercera fregada, salten sense problema. Als vidres no ho hem provat, suposo que deu costar més. Una abraçada

      Respon

  2. inski
    nov 09, 2013 @ 16:19:59

    Quina bona idea! I després per desenganxar els gomets què tal? A casa amb el parquet em fa una mica de por…

    Respon

  3. angaleta
    nov 09, 2013 @ 19:36:58

    Jo també estic segura que ho provarem! És fantàstic com es despleguen les propostes, i com tot el cos s’implica en un joc motriu que estimula el llenguatge verbal, el matemàtic, el plàstic… Ja estic recopilant algunes propostes de joc motriu per a l’interior i aquesta estarà en el top ten! Pinterest: allá voy!

    Respon

    • elisabetsalie
      nov 11, 2013 @ 07:33:17

      Fantàstic: et seguiré! Hi ha moments a la tardor i a l’hivern en que o els nens es mouen o sembla que tot plegat sigui un joc dels disbarats. Anirà molt bé aquest tauler. Una abraçada

      Respon

  4. Meritxell
    nov 11, 2013 @ 00:05:52

    Molt bé ! És fantàstic això d’utilitzar “camins habituals” per a ensenyar-los altres coses i alhora jugar i divertir-se …. nosaltres tenim enganxades unes tires de colors a cada esgló de l’escala, així que quan pugem o baixem repetim els colors …. ara el gran ja els diu en anglès🙂 perquè quan tenia els 2 anys del petit ja els va practicar en català …. a veure si també en faig una entrada🙂

    Un súper petonàs !!!

    Respon

  5. Anna
    nov 14, 2013 @ 11:06:10

    Nosaltres fem un joc semblant el carrer els dies que fan el ronso per caminar (tenen 26 mesos i a vegades costa una mica en trajectes llargs): han de trepitjar totes les tapes metàl.liques que troben al terra! Fa molta gràcia com posen els dos peus sobre una tapa (barallant-se si no hi caben les dues), busquen la propera i surten corrent! Això sí, el joc només funciona en zones peatonals o amb nens que tenen molt assimilat que no poden creuar el carrer sols.

    Pel que fa als gomets… La seva activitat preferida és enganxar-se’ls pel cos! Preferentment a la panxa sense que jo ho vegi, i després venir i dir “mama, mira!” aixecant la samarreta😀

    Però això que proposes ho provem segur aquesta tarda!

    Respon

    • elisabetsalie
      nov 14, 2013 @ 15:41:49

      Anna, tens raó, el recurs de les tapes metàl.liques està molt bé perquè avancen sense adonar-se’n i a més passant-s’ho bé. I els gomets a les parts del cos també és molt divertit. Nosaltres hi juguem sovint amb el nostre nen gegant de cartró i a més practiquem colors, formes i parts del cos.
      Ja em direu com us ha anat això de posar gomets a terra. Una abraçada

      Respon

  6. Miren
    nov 19, 2013 @ 23:07:52

    Me encanta la idea, tendríamos que hacerlo en los pasillos del cole. Un saludo

    Respon

Deixa un comentari

