Pixel Art i construccions amb sucre

pixel art i construccions amb terrossos de sucre 01En una interessantíssima iniciativa a les xarxes socials, l’Angaleta d’Encenent la imaginació demanava als seus lectors que apadrinéssim una entrada del seu blog i jo, que en sóc fidel lectora, vaig voler apadrinar-ne una que ja estava agafada, una en la que deixava jugar als nens amb terrossos de sucre i mel per fer construccions. En un comentari final, però, va dir que la mel amarava massa el sucre i això feia que les obres no aguantessin gaire malgrat el joc ja fos interessant en sí mateix. I vaig voler provar si aconseguia amb una altra substància que el resultat fos més compacte.

pixel art i construccions amb terrossos de sucre 03Mentre donava voltes al tema, un dia, veient en Bob el Manetes, un ídol dels nens, vaig veure que utilitzaven un ciment de color rosat i vaig pensar en un comentari que em varen fer un dia els tiets mentre parlàvem del fondant per cobrir pastissos: que es pot fer amb núvols fosos al microones i que és molt i molt enganxós.

I ho vaig provar i va funcionar! Uns quants núvols tallats petits amb un rajolí d’aigua i posats al microones una estoneta a foc baix, varen aconseguir formar el ciment que faríem servir en les nostres properes construccions.

pixel art i construccions amb terrossos de sucre 04pixel art i construccions amb terrossos de sucre 05


Vaig preparar dues superfícies giratòries per poder construir còmodament des de tots els angles i les vaig recobrir de paper vegetal. Vaig proporcionar als nens terrossos de sucre morè i pots amb el fondant de núvols fosos i culleretes. De seguida els va agradar la idea de construir com en Bob el Manetes. El gran va entendre ràpidament el plantejament i es va posar a construir amb la meva ajuda les parets d’una casa, mentre que el petit jugava amb els terrossos i la pasta de fondant per tota la superfície giratòria. En pocs minuts el petit va quedar fet tot un pastisset, de manera que el pare se’l va haver d’endur a la banyera i per ell ja es va acabar la sessió ja que tenia més fondant als cabells que al damunt de la taula.

pixel art i construccions amb terrossos de sucre 06pixel art i construccions amb terrossos de sucre 07El gran, amb paciència i il·lusió, anava col·locant els rajols i recobrint-los de fondant per enganxar-hi la capa superior. Al cap d’unes fileres es va cansar i li vaig preguntar si ho volia deixar per un altre dia, i com que em va dir que sí, ho vàrem aturar.

Al cap d’unes setmanes hi vàrem tornar i ja vàrem iniciar les finestres i, amb l’ajuda d’uns palets de gelat, vàrem acabar les quatre parets fins a la teulada. S’ho passava bé i estava molt i molt concentrat. Calia estar-ho per posar l’enganxifós fondant al lloc adequat…

pixel art i construccions amb terrossos de sucre 02Amb l’ús, hem descobert que el fondant calent va molt bé per enganxar els rajols de sucre, però com que ràpidament es refreda, es converteix en una massa difícil de manipular per enganxosa i que si enlloc de posar-la al microones periòdicament la tenim dins d’un aparell per fer fondues, l’activitat té molta més durada i és més fàcil i agradable.

pixel art i construccions amb terrossos de sucre 10pixel art i construccions amb terrossos de sucre 08Veient que el projecte de la caseta era adequat per al gran, però que el petit s’avorria, vaig començar a proposar-li de fer formes geomètriques damunt el paper i aixó sí que el va motivar durant una estona. La idea de fer dibuixos plans, enlloc de construccions tridimensionals, em va portar a voler provar amb el Pixel Art. I fullejant antics llibrets de punt de creu, vaig anar agafant idees.

Diumenge a la tarda vàrem estar-hi jugant una vegada més. Aquesta vegada els vaig proposar de fer dos paisatges pixelats: una caseta amb un arbre i un ocell que vaig dibuixar jo mateixa sobre paper vegetal enganxat a la taula, i un altre format per un cotxe, un avió i uns núvols. I s’ho vàren tornar a passar genial! Ells anaven clavant els terrossos de sucre per damunt el fondant que a vegades posaven ells, a vegades jo i varen acabar completant aquests dos paisatges.

pixel art i construccions amb terrossos de sucre 09pixel art i construccions amb terrossos de sucre 11Tant varen entrar en la construcció dels paisatges que em varen demanar ceres per pintar el quadre, realitzant obres de tècnica mixta. Fins i tot el gran es va voler dibuixar a sí mateix davant el cotxe i amb un paraigües sota un cel de tempesta amb núvols d’in blau intens. La taula bullia de creativitat amb el Pixel Art com a detonant!

pixel art i construccions amb terrossos de sucre 13pixel art i construccions amb terrossos de sucre 14M’encanten aquest tipus d’activitats que barregen tècniques i estratègies manipulatives diferents. Vàrem passar una bona estona asseguts tots tres creant els nostres paisatges ensucrats. La caseta, malgrat el gran demanés fer-hi la teulada, l’haurem de deixar per una altra ocasió, ja que, ens va caure a terra i es va aixafar, necessitant una reparació urgent abans de poder-la continuar construint.

pixel art i construccions amb terrossos de sucre 15Ara que ja coneixem els secrets de la manipulació dels terrossos de sucre i del fondant, que ja hem provat el Pixel Art i les construccions tridimensionals, i que ja tenim tot el kit a punt, continuarem explorant periòdicament i creant nous dissenys. Ja us els anirem ensenyant.

10 comentaris (+add yours?)

  1. Camino
    set 24, 2013 @ 21:16:48

    apa, quina bona idea!!!! i jo que buscava com fer símils de totxos!! genial, m’ho copio! Això sí el fondant és pringós com ell sol i el David les coses calentes no li van … però provarem igual!!
    gràcies. gràcies, gràcies !!
    Un petó

    Respon

  2. Magda
    set 25, 2013 @ 10:31:33

    Uauuuuuuuuuuu genial un gran descobriment aquest ciment rosa jjejejejeje.
    M’ho apunto que no perdi aquesta fantástica idea !!!!!
    Ho haurem de provar !!!!
    Petonets

    Respon

  3. angaleta
    oct 01, 2013 @ 18:09:19

    M’encanta de la manera com heu resolt el tema del ciment (i el paper vegetal a sota, tot un gran recurs)! Això és pensament divergent, això és pensament creatiu! Com queda en refredar-se? S’asseca i endureix o queda enganxifós? D’altra banda, estic segura que ara que heu descobert el pixel art no us en podreu allunyar… és un vici, és un vici… patrons de punt de creu, post-its, paper quadriculat, isomètric, patrons, perles hama (pyssla)… és per tot arreu!
    Molts i molts petons, m’encanta que una entrada meva hagi pogut suggerir-vos aquests processos tan meravellosos i us hagi portat a compartir aquesta experiència!

    Respon

    • elisabetsalie
      oct 01, 2013 @ 20:55:34

      Doncs quan es refreda queda força resistent, però tot depèn de la quantitat d’aigua que hi posis, a més aigua, més pastós i és més difícil construir perquè els terrossos hi patinen. No et puc dir mesures, sempre ho hem fet a ull.
      I sí, el píxel art és molt addictiu, i més quan amb ell te’n pots llepar els dits!😉
      Gràcies pels elogis. Una abraçada.

      Respon

  4. Ametlla
    nov 19, 2014 @ 22:51:10

    Quina idea tan dolça!

    Respon

Deixa un comentari

