L’arbre de les estacions

arbre de les estacions estiu 02Aquesta activitat fa gairebé dos anys que la portava en ment, molt abans de crear el blog. Volia crear l’arbre de les estacions a casa per anar marcant el pas dels temps i explicar-lo al meu fill gran, ja que el petit encara no sabíem que vindria tan aviat.

El primer arbre que vaig fer va ser de cartró i el vaig clavar al passadís, rodejat de fulles seques i en quan el meu gran el va veure, no va tardar ni cinc minuts en arrancar totes les fulles que havia clavat i arrabassar l’arbre de la paret. Així que vaig decidir esperar, però com que va arribar el petitó, vaig haver d’esperar més…

Però un bon dia en una botiga vaig trobar un arbret petitet, verd i bonic i em va semblar bona idea canviar la manera de fer-ho. Seria un bon element decoratiu de casa i a més, en cas d’haver de protegir-lo de les mans del petit, sempre es pot posar una lleixa més amunt.

safata dels retalls 01Aprofitant el munt de papers que els supermercats ens posen a la bústia, hem creat la nostra Safata dels retalls per classificar i recollir fàcilment les imatges que agafem d’aquests futlletons propagandístics. Com podeu veure a la imatge, hem estat unes setmanes recopil·lant i parlant de les imatges relacionades amb l’estiu: tombones, síndries, gelats, ulleres de sol, xancletes, peixos, però també hem estat retallant lletres i números que desem per altres activitats. Ens hem passat bones estones ben tranquil·lets i concentrats retallant!

arbre de les estacions estiu 01El cap de setmana passat, quan ja era imminent la tornada a l’escola i el clima anunciava tardor, vàrem acomiadar el nostre estiu i les vacances muntant i estrenant el nostre arbre. Els nens ja feia setmanes que ho esperaven amb il·lusió perquè cada vegada que els proposava retallar els deia que quan acabessin les vacances faríem l’arbre de l’estiu i un collage amb tot el que hem anat recopil·lant.

El primer que vàrem fer va ser classificar els retalls en grans i petits: els grans per al collage i els petits per a l’arbre. Una vegada feta la classificació i haver discotit per decidir on posàvem els de tamany mitjà, vaig plastificar els petits, hi vaig fer un foradet amb la punta de les tisores i hi vaig passar un filet de cuca, transparent i molt fi.

arbre de les estacions estiu 03

Quan tot va estar a punt, vaig escampar-los per la superfície de treball i hi vaig posar l’arbret al mig. Els nens varen venir immediatament a veure què era allò que els havia tingut intrigats durant tants de dies. I els va encantar la proposta! Amb els seus ditets separaven els fils per poder penjar les imatges de l’estiu a les branques de l’arbre. Ho varen practicar molta estona i varen decorar i reposicionar les peces diverses vegades per tal que cap d’elles estigués tapada. Fins i tot l’endemà al matí, me’l varen demanar per tornar-hi a jugar!

arbre de les estacions estiu 04arbre de les estacions estiu 05jpg

Mentre jo feia els foradets i passava els fils per poder penjar les imatges, vaig proposar els nens de fer un collage sense cola per tal d’aprofitar les peces més grans. Ja coneixen la tècnica d’altres vegades i els encanta perquè és molt fàcil de fer: es clava amb cel.lo a la taula un paper de folrar llibres amb la cara adhesiva cap amunt i així poden anar-hi  clavant el que vulguin sense necessitat de cola.

collage de les estacions 02

Sort que el pare va voler col·laborar perquè el petit tenia mal dia i s’hi hagués quedat enganxat ell i tot! Va clavar poques peces perquè es va atabalar i va voler pintar alguns dels buits amb ceres. En canvi, el gran, s’hi va recrear més  i, una vegada acabat el collage, vaig preguntar-li si volia buscar entre els retalls de la safata si hi havia les lletres que calia per escriure Estiu, i com que em va dir que sí, ho va fer gairebé sense ajuda.

collage de les estacions 01collage de les estacions 03

Una vegada acabats de clavar tots els retalls, s’enganxa un altre retall de plàstic de folrar llibres tapant el collage, de manera que no quedi cap zona adhesiva sense tapar.  I nosaltres ho vàrem penjar a la paret per anar repassant el que ens trobem a l’estiu.

collage de les estacions 04

Ara, ben aviat, començarem a preparar l’arbre de les estacions i el collage en la versió tardor, que de publicitat ja en tenim força de guardada. I quan hàgim fet la ruta anual completa, el joc consistirà en anar sel.leccionant d’una capsa els elements que són de cada estació i destriar-los dels que no corresponguin a la temporada.

4 comentaris (+add yours?)

  1. Camino
    set 20, 2013 @ 17:30:25

    ohhhhhhhhhhhhhh, m’has deixat sense paraules !! quina idea més original i creativa !!
    super !!
    petonets creatius

    Respon

    • elisabetsalie
      set 24, 2013 @ 06:09:30

      Moltes gràcies! Diguem que he trobat com donar sortida al munt de papers de propaganda que ens deixen a la bústia d’una manera que els nens poden aprofitar per jugar i aprendre. Una abraçada!

      Respon

  2. angaleta
    set 20, 2013 @ 18:42:27

    Aquest arbre donarà molt de fruit, n’estic segura.
    És una bonica manera de fer evident el pas del temps, m’encanta!

    Respon

Deixa un comentari

