Repassem nombres i colors amb imants i retoladors

repassar nombres i colors amb imants i retoladors 01De tant en tant, quan em ve alguna idea al cap, deixo alguna petita proposta a la pissarra del passadís a verure si algun dels dos patufets s’hi enganxa. A vegades és un dibuix, una paraula, una composició amb imants, una composició amb imants i retoladors, unes formes per pintar, uns post-it…

Doncs bé, ja a les darreries d’aquest agost, i repassant la llista de recomanacions que ens varen donar els mestres de P3 per aquest estiu, m’he adonat que el meu gran porta gairebé dos mesos i mig sense fer cap suma i que se’ns havia demanat que ho practiquéssim. Intentant salvar la situació, vaig posar aquest dibuixet al passadís, a veure si li feia el pes i ho sabia resoldre.

Vaig dibuixar un seguit d’òvals amb retolador de colors similars als dels imants que tenim i hi vaig posar un nombre de l’u al tres, que són els que han de repassar amb les sumes, just a sota de l’òval. Una mica més avall, els imants ordenats per colors.

El meu gran, de seguida em va preguntar què era allò i jo li vaig dir un joc per a ell, a veure si era capaç de posar dins de cada cercle el nombre d’imants del color que corresponia i que s’indicava a la part de sota. S’ho va agafar amb il.lusió i empenta i ho va tenir aviat molt ben resolt.

repassar nombres i colors amb imants i retoladors 02Com que vaig veure que no li costava, vaig ser un xic dolenta i vaig voler anar més enllà: li vaig agrupar els cercles de dos en dos i li vaig dibuixar unes figures geomètriques a la part on les fletxes s’unien i li vaig dir a veure si podia ajuntar i dir-me quin nombre en sortia en cada cas. Majoritàriament, les respostes passaven de tres, que era el nombre més alt que ens havíem demanat que repasséssim fent operacions.

I em vaig sorprendre perquè també ho va fer ràpidament. Va comptar els imants resultants amb facil.litat i em va demanar que li escrigués el cinc resultant de la primera operació perquè ell no ho sabia fer. El vaig escriure i ell va continuar fent el mateix amb les altres quantitats. Quan va arribar a l’altre cinc, va imitar el que li havia fet jo i em va dir ben content “ja està!”. No en tenia ni idea que sabés fer això! I em va encantar descobrir-ho. Sabia que coneix la llista de nombres fins a vint aproximadament, però no sabia que passés de tres en les operacions ni que relacionés el nombre amb la quantitat ni amb la grafia que li correspon. No vull donar més coneixements dels que fan a l’escola, en tot cas, possibilitar-ne la seva descoberta, però res més.

repassar nombres i colors amb imants i retoladors 03El petit, intrigat per l’estona que portàvem a terra al passadís, es va acostar i també hi va voler participar. Li vaig proposar de tornar a posar els imants de cada conjunt bicolor de les formes geomètriques de baix, a la primera filera d’òvals, classificant-los per colors i seguint les fletxes de pujada per saber on posar-los. I també ho va fer! I també em va sorprendre perquè des d’inicis d’estiu, des de que havíem classificat els motllos de galetes de la piscina, que no haviem tornat a classificar per colors. I també, perquè els òvals no estàven agrupats amb els del costat, sino que les fletxes estaven creuades i va saber resseguir el camí per saber on els havia de posar, cosa que, que jo sàpiga, mai havia fet.

M’alegra saber que aprenen coses i que aquestes perduren en el temps. I que són capaços de transferir conceptes apresos d’uns exercicis a d’altres de diferents i que, malgrat la desconnexió i anarquia organitzativa de l’estiu, seran capaços de reprendre el fil de l’escola la setmana vinent.

M’alegra saber també, que per a ells, aprendre continua éssent un joc i que agafen amb il.lusió i curiositat propostes com aquestes, improvisades, que no per senzilles, deixen de ser interessants.

Deixa un comentari

