Colorants i roba blanca

colorants i roba blanca 03Aquest títol, que de primer cop d’ull pot pertànyer a qualsevol fòrum de consultes de la llar, no és res més que una proposta d’activitats ben fàcils de fer amb nens, gens perilloses i força atraients a la vista.

Amb el canvi d’armari de fa unes setmanes, vaig trobar uns texans blancs vells de l’estiu passat que estaven malmesos i que devia endreçar per error i de seguida vaig voler aprofitar-los per fer activitats amb els nens. En vaig tallar dos requadres ben grans de la part alta de la cuixa, aprofitant-ne el davant i el darrera, malgrat hi quedi la costura al mig. De la part més estreta del texà en vaig fer tires d’un dit i mig d’ample per aproximadament un pam de llarg i les vaig reservar.

colorants i roba blanca 01

colorants i roba blanca 02Vaig utilitzar els requadres perquè els nens hi poguéssin pintar al damunt amb pipetes de colorant. Al meu gran li encanta! Totes les activitats que inclouen l’ús de pipetes li agraden moltíssim i s’hi passa estona. Al petit, però, al cap d’una estona li cal ajuda i sovint acaba treballant amb els dits o amb les mans senceres…

Fins aquell dia, haviem pintat amb paper normal, paper vegetal, paper d’aquarel·la, o d’eixugar mans perquè provessin de pintar en suports de diferents graus d’absorció, però descobrir el texà blanc per a pintar-hi va ser genial! Els va agradar veure com l’aigua tintada de colorant s’anava escampant per la superfície del retall. Deixaven anar gotes i aquestes semblava que creixien davant els seus ulls com per art de màgia: esquitxos, acumulacions, cercles grans, petits, pipetes buides, ditades… Cadascun dels meus petits prínceps va anar decorant la roba amb el seu estil. Després, ho vàrem deixar assecar i quan ens hagim cansat de mirar-los, aniran directe a la rentadora i a tornar a començar!

Amb les tires de texà, vaig voler fer un parell d’activitats  que serveixen per il·lustrar dos conceptes diferents: l’absorció de líquids i la formació dels colors.

colorants i roba blanca 04

Vaig arrenglerar damunt la taula sis safates i vaig proporcionar al meu gran tres ampolles d’aigua amb colorant alimentari dels tres colors bàsics dissolts: el blau, el vermell i el groc. A les tres primeres hi va desar els colors purs, mentre que a les tres darreres hi va fer les combinacions pertinets per aconseguir el taronja, el verd i el lila.

Una vegada repartits els colors, va situar a cada safata un xic més de la meitat d’una tira de roba blanca per anar veient com l’aigua colorejada puja per la roba fins al final de la tira. La blava semblava que era la primera de la cursa…

A continuació, li vaig dir que posés tires de través de manera que un extrem quedés en remull en una safata i l’altre a la del costat amb un altre color. L’objectiu era veure com es barrejaven els dos colors en entrar en contacte i que pogués veure, una vegada més, i d’una manera diferent, com els colors secundaris es formen a partir de la combinació dels primaris.

colorants i roba blanca 05

Mentre esperàvem que les tires absorbissin l’aigua, li vaig proporcionar paper per pintar amb els dits i de seguida es va animar a provar-ho. Va anar traçant línies i combinant colors fins a crear difuminacions precioses. Penso que fins i tot ell es va sorprendre del resultat obtingut!

El petit, que havia estat durant tota l’activitat amb el pare, en quan el gran va deixar de pintar i el vàrem deixar acostar-se a les tauletes, es va llançar a les safates. Sabíem que en quan s’hi acostés el petit, l’activitat s’hauria acabat, perquè darrerament li encanta picar per tot arreu i amb tots els estris que pot trobar. I així va ser. Primer hi va sucar els dits i va anar a pintar el paper, però de seguida es va emocionar i va començar a fer-ho amb la mà plana i a tota velocitat. Aviat va oblidar el paper i va acabar xipollejant com si estigués a la banyera mentre reia com un boig: paret, nevera, porta i terra varen quedar esquitxadíssims. Sort que només era aigua amb colorant i amb una baieta es pot treure!

colorants i roba blanca 06Una vegada recollit l’estropici, amb el gran vàrem anar traient les tires de roba tintades amb colorant i les vàrem anar estenent damunt una safata recoberta amb rotlle de cuina mentre comentàvem els colors que en sortien i com s’havien anat difuminant i barrejant entre ells. No sé què en farem d’aquestes tires, però el meu gran diu que les vol a la seva habitació. Alguna idea se’ns acudirà per exposar-les.

6 comentaris (+add yours?)

  1. Camino
    mai 17, 2013 @ 06:24:12

    Una gran idea !!!! m’agrada moooooolt l’activitat i com ho has explicat , genial!

    Respon

  2. angaleta
    mai 19, 2013 @ 23:36:27

    Molt bona idea! M’agrada molt el procés que heu seguit, la idea de reaprofitar les teles… Ja friso per a veure què se’t acut per exposar-ho a l’habitació.

    Respon

  3. elisabetsalie
    mai 20, 2013 @ 21:14:52

    De moment, ni idea, però alguna cosa se m’acudirà. Potser un mòbil…

    Respon

  4. ESTELA
    mai 22, 2013 @ 17:36:37

    HOLA ELISABETSALIE, SOC LA ESTELA, TE HE TROBAC AVUI AL PARC, M’HA DONAT MOLT DE GUST TORNAR A VEURE’T, I QUE GRATA SORPRESA trobar-te I VEURE ALS TEUS NENS GRANS, I ESPERO COINCIDIR ALTRE DIA AL PARC … SALUTACIONS

    Respon

Deixa un comentari

