Una plantació de llegums

Aquesta primavera hem tingut ganes de plantar llegums a casa per veure com creixen, així que vàrem demanar als avis que ens en donessin unes quantes del seu hort. Ens en vàrem aconseguir de tres espècies diferents i vaig decidir que les plantariem en tres recipients transparents i per separat per poder comprovar els progressos de cada espècie en tot moment.

una plantació de llegums 01una plantació de llegums 02De manera que vaig buscar tres contenidors de plàstic, un bol amb aigua, cotó  i les llavors perquè els nens les poguessin plantar. Vaig asseure els nens a les trones i jo vaig fer primer el procés de plantació perquè veiessin el que haurien de fer. Primer vaig mullar el cotó en el bol i el vaig escórrer un xic amb les mans abans de posar-lo al fons del contenidor. Després, hi vaig repartir les llavors d’un tipus per la superfície i per últim, vaig tornar a mullar més cotó per posar-lo al damunt. Els anava explicant el que feia i perquè servia mentre anava manipulant. Els nens estaven expectants. Quan els va tocar el torn, varen seguir les meves indicacions perfectament i els vaig felicitar. Vàrem posar els tres contenidors en una safata transparent i la vàrem desar a la finestra perquè hi toqués la llum natural.

una plantació de llegums 04una plantació de llegums 03Al cap d’un parell de dies, els vaig acompanyar a la finestra i vaig aixecar el cotó: les llavors ja havien germinat! El petit no va fer gaire cas de l’esdeveniment, però el gran sí que es va sorprendre i li va encantar. Uns dies més tard, i després d’haver anat afegint-hi aigua, la força de les llavors ja empenyia cap a dalt el cotó superior i aleshores el petit sí que es va emocionar i, després de tocar el cotó i les llavors germinades i d’estirar les tiges, va anar a buscar la seva girafeta i la va acostar perquè mengés aquells brots verds tan tendres!

Aproximadament deu dies més tard d’haver plantat les llavors en cotó, el seu tamany ja ens va obligar a fer-ne el trnsplantament. Per continuar veient el procés, vaig voler plantar-les en gots de tub, i per fer-ho més bonic, hi vaig voler afegir perles d’aigua decoratives, així que vaig preparar els materials en unes tauletes baixes.

una plantació de llegums 05

Per tenir la situació controlada, vaig plantejar l’activitat al passadís de la següent manera: la terra, les perles d’aigua, les llavors germinades i els gots de tub al mig, repartits en dos costats, un per a cada nen. I a més, una safata, una cullera i un embut per a cada nen. El pare ajudaria al gran, en cas que li calgués, i jo al petit.

Vàrem fer treball en cadena: primer vàrem posar aproximadament quatre dits de terra a dins de tots els gots de tub; després, les llavors que anàvem arrancant del cotó; i per últim, vàrem repartir unes quantes perles d’aigua als gots. El gran ho va fer fantàstic i no li va caler ajuda: amb la cullera i l’embut se’n sortia molt bé. I repartir les perles d’aigua és tot un plaer visual i tàctil.

El petit, però, es va desmelenar! La terra li encanta i la va posar per tot arreu. Sí que provava de posar-la als gots, i ho aconseguia amb la meva ajuda, però repartia cullerades de terra per tot arreu on podia i quan ho havia fet, s’aplaudia a sí mateix, encantat d’haver agafat la terra amb la cullera i buidar-la dins els gots o sobre la taula…  Sort que al passadís teníem l’espai acotat!

una plantació de llegums 08una plantacio de llegums 07

Amb les perles d’aigua es va tornar boig! Com ja he explicat en els dos posts d’Experimentació amb perles d’aigua: Primer contacte i  Segona part, li encanten i s’hi va llançar. Amb la cullera o les mans, les va repartir als gots i per tot arreu perquè, sens dubte, el que més li agrada és veure com reboten i llisquen per les superfícies, de manera que la nostra plantació de llegums per uns moments va patir seriós perill. Va ser tota una safata d’experimentació per ell, i s’ho va passat molt i molt bé.  I nosaltres també.

una plantació de llegums 09

Una vegada vàrem tenir totes les llegums plantades en els gots de tub, el nostre gran i jo les vàrem regar i portar cap a fora la terrasssa, on les hem estat cuidant i observant un parell de setmanes. Ara ja han florit i aviat les tornarem a l’hort de l’avi i així estrenarem les eines que li va cagar el Tió. Però això ja ho explicarem quan ho hàgim fet.

5 comentaris (+add yours?)

  1. Inski
    mai 13, 2013 @ 14:41:03

    Com ric imaginant el teu xic!!! Us han quedat molts maques!

    Respon

  2. angaleta
    mai 13, 2013 @ 15:26:05

    Que bé! Nosaltres alguna vegada també ho hem fet, però la idea d’afegir-hi perles d’aigua em sembla brillant! De fet, seria una de les seves utilitats principals (gairebé me’n havia oblidat!).

    Respon

    • elisabetsalie
      mai 13, 2013 @ 21:09:03

      Sí, ara que ho dius, tens raó, les perles d’aigua serveixen per això, jajajaja. Jo tampoc ho recordava! Són una joguina tan divertida! I ja veus, hem reaprofitat les que ens quedaven de la neu per guarnir els nostres cubates de terra i mongetes, jajajaja. Una abraçada.

      Respon

  3. Trackback: Estris i Materials per a un joc creatiu: per afegir a la Carta als Reis II | manetesicosetes

Deixa un comentari

