Del zoòtrop a la baldufa amb dibuixos animats

del zootrop a la baldufa amb dibuixos animats 01

Tot va començar el mes de gener quan vaig veure anunciada una activitat a les Biblioteques Municipals que consistia en fer tires de Zoòtrop per a nens de més de quatre anys. Em va saber greu perquè al meu gran li agrada mirar el zoòtrop que tenim a casa i em va semblar molt bona idea poder fabricar les nostres pròpies tires, però teniem un problema per assistir a l’activitat: el gran tot just acabava de fer els tres anys.

del zootrop a la baldufa amb dibuixos animats 02

Em vaig proposar fer-ho. Com que tenien les tires de model que venien a la joguina original, vaig tallar unes cartolines de colors de la mateixa mida i hi vaig dibuixar uns puntets que ens servíssin de referència per saber on havien d’enganxar les figuretes.  A la joguina original, la major part dels dibuixos canvien de postura però es mantenen al mateix lloc, però fer-ho així era molt difícil per a nosaltres i vaig voler fer que sempre fos el mateix dibuix però variant progressivament la posició dins la cinta.

del zootrop a la baldufa amb dibuixos animats 03

Amb aquesta idea al cap, vaig copiar la posició dels dibuixos d’una tira que teniem amb aquestes característiques i vaig donar als nens uns troquels i uns fulls de colors de la Capsa de les Manualitats i ens vàrem dedicar una bona estona a fer forats. Després, els vàrem anar enganxant a la tira en forma d’ona i quan vàren estar secs, els vàrem posar al nostre zoòtrop i les vàrem estar mirant orgullosos del nostre treball.

del zootrop a la baldufa amb dibuixos animats 04Però buscant informació del zoòtrop a la xarxa vaig veure que té un avantpassat: el fenaquitoscopi. I també en vaig voler fer un. Vaig pensar que si el zoòtrop els agrada tant, el fenaquitoscopi també podria interessar-los. Per fer aquesta joguina cal construir un cercle amb setze imatges una al costat de l’altra. Com que el número que es recomana és el setze, i les tires del zoòtrop de casa en tenien tretze, les vaig fotocopiar dues vegades i en vaig intercalar tres de repetides. Vaig fer el cercle de cartró i hi vaig enganxar un foli blanc amb les setze figures a la part de sobre, i a la de sota, un cd per donar-li rigidesa.

del zootrop a la baldufa amb dibuixos animats 06

També hi vaig haver de fer unes ranures entre els dibuixos de manera que, mirant a través d’elles per la part del darrera del fenaquitoscopi, es pugui veure al mirall del davant la seqüència animada dels dibuixos. Una vegada fetes, vaig passar un filferro pel forat, amb un botó a cada costat: el de davant, per amagar el final del filferro i el del darrera, per separar-lo del pal al que anava enganxat i així no frenar el moviment. Les fotografies adjuntes us mostraran això que explico d’una manera més gràfica.

del zootrop a la baldufa amb dibuixos animats 05

Però tampoc no em vaig quedar contenta amb el fenaquitoscopi, vaig pensar que ho podia simplificar de manera que no calgués el mirall, i  vaig decidir fer-ne una baldufa, ja que li agraden molt al meu petit i així hi jugaria més a gust. Vaig pensar que si més no, intentant fer-la girar, s’entretindria una estona. Vaig agafar la mateixa base circular que per a l’altra joguina i vaig travessar-la amb una canyeta a la que hi vaig inserir un taco de paret a cada banda i ho vaig fixar amb cola al cercle amb els dibuixos. A aquesta versió de la joguina per a la baldufa, no li calen les ranures, ja que l’observem des de dalt. Això sí, cal fabricar un cartronet  amb una ranura que faci d’obturador  i a través de la qual mirarem els dibuixos que, si els fem girar a la velocitat adequada, també ens semblaran animats.

del zootrop a la baldufa amb dibuixos animats 07

El dia que els vaig presentar les dues joguines noves vàrem estar-hi jugant una estona i investigant el seu funcionament. El petit, va gaudir amb el zoòtrop i fent girar la baldufa. No crec que veiés les imatges en moviment de la baldufa perquè s’apartava el cartronet a la que en tenia oportunitat, però el gran sí que ho va entendre i li va agradar. Igual que fer girar el molinet davant el mirall. Li  va fer molta gràcia mirar per un forat i descobrir com els dibuixos prenien vida…

del zootrop a la baldufa amb dibuixos animats 08

Ara ja tenim a casa tres maneres diferents de veure la màgia de les figures en moviment. Si a algú de vosaltres li ve de gust provar de construir-ne, us deixo  AQUÍ  l’enllaç d’un bloc que explica com fabricar un zoòtrop d’una manera molt senzilla. Ànims, que segur que gaudireu de l’experiència.

del zootrop a la baldufa amb dibuixos animats 09

 

2 comentaris (+add yours?)

  1. angaleta
    mai 06, 2013 @ 14:55:31

    Que xulo! Jo m’apunto a fer-ne un de cada, segur! Temps, temps… on ets? Ja en trobaré, ja…

    Respon

  2. elisabetsalie
    mai 10, 2013 @ 20:59:58

    Estàs segura que no saps en què ocupes el temps? Llegint el teu bloc, jo en tinc una pista molt clara… 😀
    Una abraçada!

    Respon

Deixa un comentari

